W XXI wieku wykorzystanie multimediów jest niezwykle powszechne. Można je spotkać na każdym kroku. Nowe rozwiązania informatyczne łączą się z elektroniką i dostarczają nowoczesnych sposobów komunikacji, służąc tym samym rozrywce, edukacji, reklamie, sztuce, inżynierii, medycynie, matematyce, badaniom naukowym oraz celom biznesowym.
Ranking ofert multimedialnych
Czym są multimedia?
Termin „multimedia” (z łaciny multum i medium) nie jest jednoznaczny. Na przestrzeni 50 lat miał różne definicje. Zmiany miały związek z postępem technologicznym i poszukiwaniem coraz to nowych form przekazu. W latach 60 XX wieku określał połączenie światła, kina, eksperymentalnego performance’u z muzyką rockową – po raz pierwszy użyty do nazwania przedstawienia Andy’ego Warhola pod tytułem Exploding Plastic Inevitable. Obecnie odnosi się do kombinacji mediów elektronicznych składających się z filmu, obrazu, dźwięku, a także tekstu.
Ważnym atrybutem multimediów jest możliwość interakcji użytkownika z systemem, czyli z internetem, grami komputerowymi, wydanymi na płytach CD-ROM podręcznikami, encyklopediami, słownikami, katalogami i poradnikami, a nawet filmami. Multimedia sieciowe są nastawione na określone informacje, dzięki czemu człowiek może wprowadzać poprawki oraz dostosowywać programy do własnych potrzeb – zmieniając tym samym doświadczenia multimedialne bez modyfikacji kodu źródłowego.
Firmy multimedialne
Multimedia znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach, najbardziej znane to reklama i rozrywka.
W Polsce reklama skupia się wokół 7 głównych holdingów łączących w sobie agencje oraz domy mediowe:
- WPP
- HAVAS
- DENTSU AEGIS NETWORK
- PUBLICIS GROUPE
- OMNICOM
- INTERPUBLIC
- GROUP ONE
Zajmują się przede wszystkim projektowaniem, planowaniem i umieszczaniem reklam w mediach; reklam zewnętrznych w formie billboardu, panelu czy na autobusach; tworzeniem stoisk i miejsc wystawowych; prowadzeniem kampanii reklamowych w celu przyciągnięcia bądź zatrzymania klientów oraz dystrybucją i doręczaniem próbek reklamowych.
Multimedia wykorzystuje się zwłaszcza w przemyśle rozrywkowym, głównie w filmach, grach online, wideo lub na CD-ROM, galeriach sztuki, muzeach, ale i w teatrze.
Przykłady:
- Teatr Bajka
- Interaktywne Muzeum Włókiennictwa
- Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
- CyberPub
- Vectra
- Netia
- Cyfrowy Polsat
- Player+
- Canal Plus
- Vod Strefa
- CDA
Oferty firm multimedialnych
Telewizja
Player+ to polski serwis filmów na życzenie i telewizji internetowej. Oferta telewizji internetowej składa się z 6 pakietów dopasowanych do potrzeb i możliwości finansowych potencjalnego klienta. Zadowoleni będą nie tylko kinomaniacy, ale i fani sportu, seriali oraz animacji dla dzieci. Dla poszukiwaczy dobrego kina firma sporządziła listę składającą się z 322 pozycji – o różnorodnej kategorii – starannie wyselekcjonowanych produkcji filmowych, które zdobyły uznanie widzów lub niedawno miały swoje premiery kinowe.
Netia udostępnia różnorakie pakiety do 105 kanałów – na start, dla kinomaniaka i fanów sportu wraz z internetem. Koszt usługi wynosi do 110 zł na miesiąc – w zależności od wybranego wariantu. Serwis umożliwia również nabycie Giganagrywarki pozwalającej na nagrywanie oraz przewijanie programów (do 30 zł na miesiąc). Ponadto klient kochający dobre kino może skorzystać z Netii VOD.
Internet
UPC dzieli pakiety ze względu na prędkość internetu i czas trwania umowy (do wyboru umowa na 24 miesiące lub bez zobowiązania). Proponowana prędkość przesyłania danych wynosi do 1 Gb/s . Koszt usługi wynosi do 69,99 zł miesięcznie. Każdy wariant posiada telewizję na start, czyli 34 kanały (w tym 25 kanałów HD) o tematyce ogólnej, filmowej i serialowej, dziecięcej, rozrywkowej, sportowej, muzycznej oraz informacyjnej – wraz z modemem Connect Box z wi-fi z dostępem do sieci 700 000 hotspotów.
Cyfrowy Polsat to jedna z najbardziej znanych platform satelitarnych, oferuje Internet LTE Plus oraz LTE Plus Advanced z szybkością do 300 Mb/s. Obejmuje podstawowe pakiety danych, a także opcję użytkowania internetu nawet po ich wyczerpaniu – warunek: korzystanie z technologii LTE. W prezencie coś dla fanów sportu i bezpieczeństwa sieciowego: ochrona internetu przez 1 miesiąc i 3 pakiety IPLA przez 2 miesiące z możliwością dodatkowego rozszerzenia o Polsat Sport Premium z Ligą Mistrzów UEFA. Koszt do 90 zł miesięcznie.
Telefon
Virgin Mobile oferuje w zależności od wybranego pakietu w abonamencie – opłata aktywacyjna wynosi 29 zł, a wysokość rachunku zależy od użytkowania internetu:
- Nielimitowane rozmowy z numerami komórkowymi i stacjonarnymi w kraju
- Nielimitowane SMS-y w kraju
- Internet do 15 GB w Polsce
- 25 groszy za wiadomość MMS
Firma Vectra proponuje nielimitowane rozmowy w Polsce i roamingu w UE, nielimitowane SMS-y i MMS-y oraz do 20 GB internetu. Dla stałych konsumentów zagwarantowane są niższe ceny – do 31,99 zł. Nowi klienci płacą do 36,99 zł od 5 miesiąca (50% rabatu przez 4 miesiące).
W przypadku NJU umowę zawiera się na czas nieokreślony. Oznacza to, że klient może zakończyć ją w dowolnym momencie bez ponoszenia jakichkolwiek dodatkowych kosztów. NJU Mobile proponuje oferty na abonament, na kartę oraz internet mobilny. Podstawą powyższych pakietów są usługi bez limitu. Konsument, jeśli w danym okresie nie korzysta z określonego wariantu, nie płaci. Dla stałych użytkowników sieć ma propozycje zwaną „Im dłużej, tym lepiej”, czyli wraz ze stażem rosną gigabajty do wykorzystania w kraju.
Najbardziej znani operatorzy komórkowi działający w Polsce to: Mobile Vikings, NJU Mobile, Orange, Play, Plus, Plush, Red Bull Mobile, T-Mobile, Virgin Mobile.