Motoryzacja

Dla znacznej większości przedsiębiorstw – bez względu na rodzaj branży, w jakiej działają – flota samochodowa odgrywa ważną rolę. Tworzy swego rodzaju mechanizm pozwalający na efektywne działanie firmy. Może liczyć od kilku do nawet kilkuset pojazdów. Flota samochodowa to nie tylko duża inwestycja, ale i niezwykle odpowiedzialne zadanie. Kluczem jest odpowiednie zarządzanie, które zaleca się powierzyć specjaliście.

Oferty flot samochodowych

Ładowanie wszystkich ofert…


Co to jest flota samochodowa?

Flota samochodowa – inaczej tabor samochodowy – to zespół pojazdów o różnych zastosowaniach działających w ramach jednego przedsiębiorstwa. Funkcjonalność floty zależy wyłącznie od charakteru prowadzonej działalności i narzuconego celu biznesowego. Przeważnie służy do przewożenia produktów z punktu A do punktu B oraz do usług taksówkarskich.

Rodzaje flot samochodowych

Flota samochodowa dzieli się na dwie kategorie: osobowe i ciężarowe. Pojazdy osobowe przydają się przy nawiązywaniu kontaktów biznesowych, odbywaniu spotkań z klientami, a także przy zbieraniu zamówień. Samochody ciężarowe mogą służyć do transportu towarów i produktów o dużych gabarytach, co pozwala zaoszczędzić czas oraz pieniądze – przede wszystkim dlatego, że podczas jednego kursu kierowca pojazdu ciężarowego jest zdolny przewieźć znacznie więcej przedmiotów, niż kierowca samochodu osobowego.

flota samochodowa

Warto mieć na uwadze, że podział podstawowy wyodrębnia kolejne rodzaje, jakie stanowi tabor kolejowy. W skład floty kolejowej wchodzą: tabor tradycyjny, osobowy i towarowy. Z kolei tabor ciężarowy dzieli się na flotę silnikową, czyli samochody ciężarowe i bezsilnikową, to jest przyczepy oraz naczepy.

Ostatni podział został dokonany ze względu na funkcję taboru samochodowego, na przykład usługi transportowe dóbr lub osób, wypożyczalnie aut, sieci taksówkarskie czy też komunikacja publiczna.

Flota samochodowa dla firm

Wybór odpowiedniej floty samochodowej dla firmy musi być poprzedzony dogłębną analizą bieżących potrzeb, możliwości finansowych, profilu działalności przedsiębiorstwa, specyfiki pracy oraz obszaru terytorialnego, po którym pojazdy będą się poruszać. Ponadto należy zwrócić szczególną uwagę na parametry ładunkowe auta i efektywność jednostki napędowej (poziom spalania). Kolejną ważną cechą jest awaryjność samochodów określonej marki (im mniejsza awaryjność, tym niższe koszty) – pomogą w tym testy niezawodności przeprowadzane przez stowarzyszenia dozoru technicznego: ADAC, Dekra, TUV i GTU.

Dla pracowników jednego szczebla, na przykład dostawców lub przedstawicieli handlowych, warto wybrać pojazdy tej samej marki, modelu i koloru. Dzięki czemu firma zyska na spójności i konsekwencji w budowaniu wizerunku. Skutkiem ubocznym realizacji powyższych działań jest pozyskanie oszczędności.

Często tabory samochodowe przeznaczane są dla kierowników jako dodatek do wynagrodzenia finansowego, co znacznie wpływa na efektywność, a tym samym na wyniki w pracy. Najczęściej są to znane i prestiżowe marki. Pozytywny wizerunek firmy można uzyskać również poprzez nabycie ekonomicznych oraz ekologicznych aut, na przykład hybrydowych. Obniży to koszty utrzymania floty, a przy okazji instytucja zyska miano organizacji dbającej o środowisko.

Dla firm o kapitale zagranicznym zaleca się wybrać marki aut produkowanych w określonym przez budżet kraju, co dodatkowo podkreśli międzynarodowe korzenie i politykę instytucji.

Obrandowanie floty samochodowej to technika zapewniająca rozpoznawalność firmy. Jednakże promocja wizerunkowa, produktowa czy komunikacyjna musi odpowiadać specyfice działalności przedsiębiorstwa. Przekaz powinien być spójny i dobrze przemyślany marketingowo – dotyczy to nie tylko reklamy, lecz i marki auta.

Jak zarządzać flotą samochodową w firmie?

Zarządzanie flotą samochodową nie należy do rzeczy najłatwiejszych. Nawet drobne błędy mogą generować wysokie koszty. W skład obowiązków zarządcy taboru wchodzą:

  • Pozyskanie pojazdów
  • Nadzorowanie obsługi serwisowej, w tym wymiana opon
  • Kontrola przebiegu, czyli stan liczników
  • Rozliczanie przejazdów, na przykład koszty związane z zakupem paliwa
  • Szkody komunikacyjne, między innymi zgłoszenie, oględziny i rozliczenie szkód
  • Ubezpieczenia
  • Sprzedaż wyeksploatowanych samochodów
  • Monitoring taboru, możliwy dzięki systemom bądź nadajnikom GPS

Instalacja specjalnych lokalizatorów w pojazdach floty skutecznie uchroni przed kradzieżą, ponadto pobrane zostają wszelkie potrzebne informacje, które następnie trafiają do osoby zarządzającej:

  • Lokalizacja
  • Poziom zużycia paliwa
  • Styl jazdy kierowcy
  • Czas dotarcia z punktu A do punktu B

Dzięki znajomości dokładnego położenia samochodów można szybko zareagować w razie niespodziewanego wypadku, uprościć pracę związaną z rozliczaniem przejazdów, a także monitorować sposób pracy kierowców. Pracownicy korzystający z systemu uzyskają dostęp do danych dotyczących warunków na drodze, przez co skrócą sobie czas dotarcia do celu i unikną niespodzianek w postaci korków.

Nie każda flota musi być zarządzana przez Car Fleet Managera, jednakże warto przemyśleć wyznaczenie lub pozyskanie takiej osoby – zaleca się zatrudnienie specjalisty. Usprawni to nie tylko działanie taboru, lecz także i firmy.

Koszty związane z flotą

Koszty związane z flotą samochodową ściśle powiązane są z:

  • Stworzeniem floty samochodowej
  • Rejestracją
  • Corocznym, obowiązkowym przeglądem technicznym
  • Ubezpieczeniem komunikacyjnym OC i AC – warto przeglądnąć wiele firm ubezpieczeniowych, by znaleźć najkorzystniejszą ofertę. Niektóre w jednej polisie ujmują kilka pojazdów, generując tym samym atrakcyjne zniżki
  • Wypadkami, kolizjami samochodowymi, uszkodzeniami z winy lub nie z winy kierowcy

Zbudowanie taboru samochodowego niekoniecznie oznacza ogromny wydatek. Warto zastanowić się nad leasingiem lub długoterminowym wynajęciem aut.

Czy ten artykuł okazał się pomocny?

5

Ocena

5.0/5